Właściwości nasion Chia

Ostatnio bardzo głośno jest o Szałwii Hiszpańskiej, a dokładniej o nasionach Chia. Czy już znasz jej właściwości? Jeśli jeszcze nie, to tutaj dowiesz się o nich więcej.

Źrodło; pixabay.com

SZAŁWIA HISZPAŃSKA – CHIA
To gatunek rośliny z rodziny jasnotowatych. Roślina ta pochodzi z centralnej i południowej części Meksyku oraz z Gwatemali. Jest bardzo ceniona ze względu na swoje nasiona. Otóż nasiona Chia stanowią bogaty w substancje odżywcze dodatek do potraw. Zawierają bardzo duże ilości kwasów omega – 3, żelaza, czy wapnia.
Jest rośliną jednoroczną, która osiąga wysokość 1 m, z naprzeciwległymi, długimi do 8 cm i szerokimi do 5 cm liśćmi. Jej kwiaty są fioletowe lub białe zebrane okółkach na szczytach pędów. Owoce zawierają liczne, owalne nasiona, o długości około 2 mm. Mają one powierzchnię nakrapianą w kolorze brązowym, szarym, czarnym i białym.

NASIONA CHIA – WŁAŚCIWOŚCI

Tak, jak wspomniałam już powyżej nasiona Chia są bardzo cenione, gdyż mają wiele właściwości zdrowotnych. Jakich? A więc nasiona te zawierają przede wszystkim cenne kwasy omega – 3 (30%) oraz omega – 6 (40%). Są to idealne proporcje, które dostarczone razem z pożywieniem stanowią niezwykle ważny element profilaktyki wielu chorób.
  • Ziarna Chia są również bogatym źródłem kwasów ALA, czyli kwas alfa – linolenowy, który należy do pożądanych kwasów omega – 3.Oprócz tego zawierają jeszcze długołańcuchowe nienasycone trójglicerydy (LCT), stanowiące ważną substancję w żywieniu człowieka.
  • Są źródłem potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania witamin i minerałów.
  • Zawierają m.in., żelazo, magnez, fosfor, cynk.
  • Posiadają większą ilość wapnia niż mleko.
  • W składzie tych małych nasionek znajdziemy też sporą ilość witamin E, B1, B3.
  • Błonnik, który stanowi 25 %, a który zawarty jest w nasionach Chia, polecany jest także osobom, które cierpią na zaparcia.
  • Nasiona mają też duże pokłady pełnowartościowego białka, które jest bardzo ważne w diecie, zwłaszcza osób będących na dietach wegetariańskich i wegańskich.
  • Za sprawą kwasu chlorogenowego, kawowego oraz flawonoidów, nasiona Chia stanowią cenne źródło przeciwutleniaczy, które hamują działanie wolnych rodników.
  • Poza tym cieszyć się mogą z właściwości tych nasion diabetycy, gdyż spowalniają one wchłanianie cukru we krwi i uczestniczą w regulowaniu stężenia glukozy w organizmie.
  • Wiele osób zauważa także znaczny spadek ciśnienia tętniczego.
  • Ponadto dają uczucie sytości na dłużej, gdyż nasiona Chia wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie.
  • Jeżeli chodzi o wartość energetyczną nasion Chia to przedstawia się następująco: w 486 kcal na 100 g produktu.
  • Ziarna szałwii hiszpańskiej nie są żywnością niskokaloryczną, jednak patrząc całościowo na ich skład i wartości odżywcze są to zdrowe, dobre kalorie.
deser z nasionami chia

Źródło: pixabay.com

ZASTOSOWANIE NASION CHIA W KUCHNI

Nasiona Chia znajdują zastosowanie w kuchni. Można je jeść osobno w całości oraz jako dodatek do musli, owsianki, jogurtu, stanowią bardzo zdrową przekąskę. Świetnie nadają się do sporządzania koktajli, zup, a nawet do wypieku chleba. Po zalaniu gorącą wodą mają konsystencję żelu, podobną do siemienia lnianego.
Podsumowując powyższy artykuł można wywnioskować, że nasiona Chia znajdują szerokie zastosowanie w codziennym życiu posiadając wiele właściwości zdrowotnych. Pomagają w walce z otyłością i nadwagą, polecane są osobom z zaparciami, ze względu na wysoką zawartość błonnika usprawniającego trawienie. Zapewniają także uczucie sytości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *