Jak witamina „D” wpływa na organizm?

Niektórzy z nas często łapią infekcje, są zmęczeni albo po prostu mają gorszy nastrój. Czego to może być powodem? Oczywiście powodem może być niedobór ważnych substancji, takich jak: minerały, witaminy. Chodzi mi tutaj o konkretną witaminę, czyli o witaminę „D”. Co to za witamina? Jak witamina D wpływa na nasz organizm? Gdzie ją znajdziemy? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

witamina D

Źródło: pixabay.com

Co warto wiedzieć o witaminie D?
Tak więc witamina „D” należy do witamin, które rozpuszczalne są w tłuszczach, co oznacza, że nie jest ona wydalana z moczem, a magazynowana w naszej wątrobie i tkance tłuszczowej. Niestety aż 95 % Polaków ma niedobór witaminy „D”. Jest to bardzo niepokojąca sytuacja, dlatego też lekarze biją na alarm, ponieważ ma duże znaczenie dla naszego organizmu. Niestety w przypadku witaminy „D” naturalne źródła nie w stanie w żaden sposób zaspokoić zapotrzebowania organizmu na nią.
Źródła witaminy D
Takim najlepszym i najważniejszym źródłem witaminy „D” jest oczywiście światło słoneczne. Otóż synteza skórna pod wpływem promieniowania UVB może pokryć nawet 90 % dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Jednakże w naszym kraju jest to możliwe zaledwie w okresie kilku miesięcy, a w porze jesienno – zimowej niezbędna i pomocna okazuje się suplementacja witaminy „D”.
Otóż prawie 90 % witaminy „D” w organizmie jest syntetyzowane w skórze pod wpływem promieniowania UVB, czyli promieniowania słonecznego. Natomiast w inny sposób witaminę „D” możemy dostarczyć wraz z pożywieniem. I tak do pokarmów bogatych w witaminę „D” należą m.in.:
witamina D

Źródło: pixabay.com

  • świeży węgorz
  • łosoś
  • śledź w oleju
  • marynowany śledź
  • sardynki
  • makrela
  • tuńczyk
  • żółtko jaja
  • żółty ser
  • mleko
Niestety w Polsce zdecydowanie za mało spożywamy tych produktów, aby pokryć zapotrzebowania dziennej dawki na witaminę „D”. Z tego też względu powinniśmy stosować ją w postaci różnych suplementów diety.
Dlaczego witamina D jest tak ważna w naszym organizmie i czym grozi jej niedobór? 
Otóż witamina „D” pozytywnie wpływa na stan kości i zębów, jest niezbędna w procesie regeneracji komórek nerwowych i wątroby, wpływa na płodność, zmniejsza zagrożenie nadciśnieniem, miażdżycą, cukrzycą i zawałem. Zwiększa także odporność organizmu, spowalnia tempo procesu starzenia się, a jej brak zwiększa ryzyko nowotworów. Deficyt witaminy D u osób intensywnie uprawiających sport obniża efektywność treningów i zwiększa ryzyko kontuzji. Z kolei u osób odchudzających się jej niedobór spowalnia proces utraty wagi. Ponadto witamina D jest niezwykle ważna także dla kobiet w ciąży, gdyż chroni przed groźnym dla dziecka stanem przedrzucawkowym oraz przed przedwczesnym porodem. Jej niedobory w okresie ciąży powodują u noworodków hipowitaminozę witaminy „D”, czego następstwem są słabo zmineralizowane kości i krzywica. Spadek dobrego samopoczucia, zaburzenia snu, frustracja, stany depresyjne mogą być również następstwem m.in. braku witaminy D w naszym organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *