Jajka jakie mają wartości odżywcze?

Zapewne każdy z nas lubi jajka i potrawy jakie się z nich przyrządza. Jajka występują w różnych postaciach np. jako gotowane na miękko lub twardo, jajecznica, omlet lub jajka faszerowane. Do niedawna badacze i dietetycy sądzili, że jajko nie jest zbyt zdrowe i nie powinno się go często spożywać. Jednak ich poglądy zmieniły się bardzo szybko. Doszli do wniosku, że jajko ma wiele wartości odżywczych dlatego w pełni zasługuje na to, aby nazywano go produktem zdrowej żywności.

jajo   Jajko składa się z przezroczystej i ciągnącej się części, czyli białka oraz niewielkiego, okrągłego środka, jakim jest żółtko. Najpopularniejsze jest to kurze, które zawiera w sobie dużo składników, takich jak: woda (prawie 75%), białko (około 13%), tłuszcz (w tym prawie 4% tłuszczów nasyconych) oraz węglowodany. W jajkach znajdziemy także niektóre witaminy, a mianowicie witaminę A, D, E, K oraz B2 i B12.

   Najcenniejsze w jajku jest jego białko, gdyż zawiera wszystkie niezbędne dla funkcjonowania aminokwasy. Spożywając jajka dostarczamy naszemu organizmowi dużo wapna, żelaza, magnezu, fosforu i potasu. Bez tych oto składników mineralnych wiele narządów wewnętrznych oraz kości nie pracowałoby tak wydajnie. Swoją bardzo ważną rolę w jajku odgrywa także żółtko. Jest ono szczególnie istotne dla ochrony przed szkodliwymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Żółtko to źródło lecytyny, która nie pozwala, by cholesterol odkładał się na ścianach naczyń krwionośnych. Zawiera także luteinę, która chroni nas przed zgubnymi promieniami słonecznymi i korzystnie wpływa na nasz wzrok. Dlatego też właściwe odżywianie warto uzupełnić regularnym spożywaniem jajek, które jak wynika z powyższego mają sporo wartości odżywczych.

jajka

źródło: pixabay.com

   Moi drodzy, jeśli naprawdę lubimy jajka to jedzmy je. Spożywając je, dostarczamy naszemu organizmowi potrzebnych składników mineralnych oraz aminokwasów.